Marzenie o dalekiej podróży szutrami, czy weekendowej ucieczce w teren, nie musi już oznaczać rujnowania Twojego domowego budżetu. Era “drogiego ADV” powoli dobiega końca. Producenci zauważyli rosnące zapotrzebowanie na motocykle o dużej zdolności terenowej, które jednocześnie mieszczą się w rozsądnym budżecie.
Poniżej prezentujemy zestawienie 8 motocykli, które naszym zdaniem będą najlepszym wyborem na rok 2026, jeśli szukasz niezawodnej maszyny do jazdy adventure lub dual sport do 35 000 PLN (na dzień publikacji).
CZĘŚĆ I: Hity dual sport 2025/2026 – największy potencjał off-road
Te motocykle oferują najlżejszą konstrukcję i największe możliwości off-road w budżecie. Idealne dla purystów, miłośników singli i technicznych szlaków.
1. Lekkość i prostota: Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0 (singiel 350 ccm), z ceną szacowaną na 26 990 PLN, waży na sucho 140 kg. Ta masa, w połączeniu z genami Trial, czyni go niezwykle lekkim i prostym Dual Sportem, zapewniającym doskonałą manewrowość w trudnym terenie. Silnik generuje około 35 KM i charakteryzuje się dużą elastycznością. Zbudowany na sprawdzonej, prostej mechanice, Alp 4.0 jest idealny dla kogoś, kto chce jeździć, a nie serwisować skomplikowane systemy. Skok zawieszenia to solidne 220 mm (przód) i 200 mm (tył), co świetnie sprawdza się w lekkim enduro.

2. Najczystsze enduro w budżecie: KTM 390 Enduro R
To propozycja dla tych, którzy nie mogą się doczekać prawdziwego enduro w lekkim wydaniu, ale bez wydawania fortuny. KTM 390 Enduro R (singiel 390 ccm) powinien trafić na rynek z ceną 29 400 PLN i masą na sucho 159 kg. Jego budowa łączy moc 390-tki z agresywnym, w pełni terenowym podwoziem, co jest najważniejszym trendem w segmencie dual sport. Silnik dostarcza 45 KM, a skok zawieszenia to minimum 250 mm, co zapewni pełną zdolność terenową

3. Zwinny turysta: Honda CRF300 Rally
Wersja z owiewkami i większym zasięgiem. CRF300 Rally to pewniak dla osób szukających kompromisu. Z ceną 31 800 PLN i masą 153 kg (na sucho) oferuje lepszą ochronę i większy zbiornik, przy zachowaniu legendarnej niezawodności i terenowych możliwości CRF-ki 300L. Terenowe możliwości zapewnia skok zawieszenia 260 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz prześwit wynoszący 275 mm.

4. Najtańsza droga w teren: Voge 300 Rally
Szukasz minimalnego kosztu wejścia w świat off-roadu? Voge 300 Rally (Singiel 300cc, EFI) w cenie 20 990 PLN jest bezkonkurencyjny. Pomimo najniższej ceny w segmencie, waży akceptowalne 158 kg i oferuje pełnoprawny, agresywny design oraz duży skok zawieszenia. Jego silnik generuje około 29 KM i 25 Nm momentu obrotowego. Duży skok zawieszenia, wynoszący 205 mm z przodu i 185 mm z tyłu, oraz prześwit 280 mm, czynią go gotowym do działania od razu po wyjechaniu z salonu.

CZĘŚĆ II: Budżetowe motocykle adventure – komfort na wertepach
Motocykle te lepiej sprawdzą się na długich przelotach, są mocniejsze i wygodniejsze. I wciąż budżetowe.
5. Włoski styl: Fantic Caballero 500 Scrambler
Fantic Caballero 500 Scrambler (Singiel 460 ccm) to włoska maszyna, która łączy retro styl scramblera z lekkim podwoziem (masa na sucho 150 kg) i terenowymi aspiracjami. W cenie 30 000 PLN jest idealny dla osób szukających ADV z charakterem, który równie dobrze czuje się na szutrach, co na miejskich ulicach. Silnik o pojemności prawie 500cc generuje solidne 40 KM i 43 Nm momentu obrotowego, co jest wystarczające na szosę i dynamiczną jazdę w terenie. Model wyposażony jest w zawieszenie Fantic FRS, z 200 mm skoku zarówno z przodu, jak i z tyłu, oraz kołami 19/17 cali.

6. Globtroter z mega zasięgiem: Rieju Aventura 500
Rieju Aventura 500 (rzędowy twin 500 ccm) w cenie 35 999 PLN wyróżnia się jednym: ogromnym zbiornikiem paliwa o pojemności 40 litrów! Ta cecha przekłada się na potencjalny zasięg 1000 km, czyniąc go motocyklem stworzonym do dalekobieżnych, szutrowych wypraw. Waga: 195 kg (gotowy do jazdy). Silnik Twin, generujący 47 KM, zapewnia wygodę na dłuższych trasach, a terenowe aspiracje podkreślają szprychowe koła 21/18 cali.

7. Najtańszy turysta: Royal Enfield Himalayan 450
Himalayan 450 (singiel 450 ccm) jest najtańszą propozycją w kategorii ADV z ceną 27 985 PLN. Jego nowy, chłodzony cieczą silnik Sherpa 450 dostarcza 40 KM i 40 Nm momentu obrotowego, co jest znaczną poprawą względem poprzednika. Mimo wagi 196 kg (na mokro), niska wysokość siedzenia i skok zawieszenia 200 mm czynią go świetnym punktem wejścia do turystyki adventure. Posiada koła 21/17 cali i jest gotowy do montażu bagażu.

8. Wyposażenie i opony bezdętkowe: CF MOTO 450 MT
CF MOTO 450 MT (rzędowy twin 450 ccm) to propozycja z wyjątkowo atrakcyjnym wyposażeniem w cenie 28 700 PLN. Generuje 44 KM i 44 Nm momentu obrotowego. Wyróżnia się na tle konkurencji: oferuje pełne regulowane zawieszenie (przód i tył) oraz opony bezdętkowe w standardzie. Przy masie 175 kg (na sucho) i 200 mm skoku zawieszenia jest to solidna, nowoczesna maszyna turystyczna, która oferuje najlepszy stosunek ceny do wyposażenia.

Lekkość i prostota zwyciężają
Rok 2026 to świetny czas dla poszukiwaczy budżetowych przygód. Rynek oferuje teraz więcej lekkich i prostych maszyn, idealnych do nauki jazdy w terenie i taniego podróżowania.
Modele, takie jak Beta Alp 4.0, Voge 300 Rally i KTM 390 Enduro R, tworzą najtańszy i najlżejszy trójkąt maszyn dual sport. To one stanowią najlepszy punkt wejścia w świat off-roadu. Z kolei dla fanów dalekich wypraw, którzy potrzebują komfortu na dłuższe trasy, propozycje dwucylindrowców, takie jak Rieju Aventura 500 i CF MOTO 450 MT, zaskakują wyposażeniem i zasięgiem w budżetowej cenie.
A Ty, który motocykl wybierasz, by ruszyć na szlak w 2026 roku? Daj znać w komentarzu!
Jeśli czujesz, że chcesz w jakiś sposób docenić nasz wkład w portal ADWENCZER.PL,
to możesz udostępnić ten artykuł albo postawić nam wirtualną kawę 🙂
Albo jedno i drugie… Będzie nam bardzo miło!
Pod tym nickiem kryje się redakcja naszego portalu - doświadczona nie tylko motocyklowo. Wiedz jednak, że to nie żaden chat AI, tylko ludzie z krwi i kości, w liczbie różnej 🙂



Zostaw komentarz