Jeśli masz w planach daleką wyprawę na motocyklu, a drogi raczej nie będą asfaltowe, to zapewne zastanawiasz się, czy motocykl, którym jeździsz jest do odbycia takiej wyprawy odpowiedni. Ewentualnie – masz w planach taką wyprawę i masz też w planach zakup odpowiedniego motocykla, którym na tę wyprawę się wybierzesz.
Motocykl, który pozwala pojechać “na kołach” w dalszą podróż (nie tylko po Polsce czy Europie, ale i dalej), a także zjechać z asfaltu i poczuć dobrodziejstwo jazdy offem – to motocykl adventure.
A zatem jak wybrać motocykl adventure na daleką wyprawę?
Zanim podejmiesz decyzję, odpowiedz sobie na następujące pytania: “Jak dobra jest moja technika jazdy?“, a także: “Czy moja kondycja fizyczna wymaga poprawy?”. Tak! Wybór motocykla adventure na daleką wyprawę powinien iść w parze z Twoimi umiejętnościami jazdy oraz z tym, czy masz odpowiednią wydolność i warunki fizyczne, by znieść trudy takiej wyprawy. Czasem zdarzy się pewnie, że motocykl trzeba będzie podnosić po glebie albo zwykłym paciaku (z obciążonym moto takie rzeczy się zdarzają ;)); będzie jazda w upale i będzie jazda w deszczu, wietrze i chłodzie. A jazda w terenie sama w sobie jest co nieco wymagająca fizycznie – warto więc być dość sprawnym. A potem weź pod uwagę te wskazówki do wyboru najlepszego sprzętu wyprawowego.
1. Cena zakupu / wartość motocykla
Jeśli myślisz o dalekich wojażach, zwłaszcza do egzotycznych krajów, wtedy fabrycznie nowy, wszechstronny motocykl adventure z górnej półki, może wydawać się naturalnym wyborem. Jednak weź pod uwagę, że cena takiego sprzętu będzie wysoka, co znacząco wpłynie na to, ile będzie Cię kosztować przepustka celna i czy taki budżet udźwigniesz. Po prostu: im większa wartość motocykla, tym większe opłaty (kaucje).
2. Czas i dostępność
Im szybciej przed upragnioną wyprawą będziesz mieć motocykl, na którym planujesz wyjazd – tym lepiej. Zapewne trzeba go będzie odpowiednio doposażyć, a to może zająć trochę czasu. Jeśli jesteś raczej na początku swojej drogi motocyklowej – dobrze spędzić na motocyklu kilkaset kilometrów, żeby się z nim “oswoić”. Na to wszystko musisz mieć czas.
3. Zasięg i zużycie paliwa
Zastanów się, jakie odległości będziesz pokonywać i zorientuj się, jak często zlokalizowane są stacje benzynowe w trasie, którą planujesz. Sprawdź spalanie wybranego motocykla, w zależności od warunków jazdy, jaka Cię czeka i od obciążenia, jakie przewidujesz. Przelicz, na jaką odległość wystarczy Ci zbiornik paliwa, by nie musieć jechać “na oparach”. Pomyśl, czy w tej podróży nie przyda Ci się kanister na dodatkowe paliwo..
4. Ładowność
Oceń, jak dużo bagażu musisz ze sobą wziąć i jak z obciążeniem poradzi sobie wybrany sprzęt. Pamiętaj, że ilość ekwipunku znacząco wpływa zarówno na manewrowość motocykla, jak i jego spalanie. Obciążona maszyna w trudnym terenie może też znacząco wpływać na Twoją kondycję. Lżejszy dual sport może nie udźwignąć Twoich bambetli. Sprawdź DMC motocykla (weź też pod uwagę swoją wagę).
5. Teren
Zbierz informacje o drogach, którymi będziesz podróżować. Lekki off może szybko przerodzić się w trudny teren i odwrotnie. Weź też pod uwagę, czy dolot robisz “na kołach” offem, asfaltem, czy też na przyczepie. W określonych warunkach jedne sprzęty radzą sobie lepiej, inne gorzej. Abstrahując od Twoich umiejętności jazdy oczywiście.
6. Części zamienne i niezawodność
Optymalnym wyborem jest taki motocykl, który cieszy się dobrą opinią motocyklistów wyprawowych pod względem awaryjności i jednocześnie taki, do którego części zamienne można bez większych problemów kupić w drodze lub przesłać z Polski. Kierując się tymi wskazówkami minimalizujesz ryzyko, że utkniesz z motocyklem daleko od domu na długi czas, albo poniesiesz nieprzewidziane i wysokie dodatkowe wydatki.
7. Wiedza techniczna
Weź pod uwagę, że poziom Twojej wiedzy technicznej może pozwolić Ci poradzić sobie z problemami z motocyklem, które jednak od czasu do czasu będą się pojawiać – zwłaszcza, kiedy kilometry będziesz łykać jak pelikan. Zmiana dętki, kołkowanie opony, znajomość sposobów diagnozowania najczęściej przydarzających się w trasie usterek itp. to minimum, które dobrze jest umieć i coś na ich temat wiedzieć. Odpowiednie narzędzia też dobrze ze sobą mieć.
8. Prowadzenie i masa
Przed wyjazdem, a może nawet przed zakupem, postaraj się o jazdę próbną z motocyklem obciążonym tak, jak będzie obciążony podczas wyprawy. Motocykl ADV z silnikiem pow. 1000 ccm, kierownikiem i ekwipunkiem wyprawowym łatwo może osiągnąć masę nawet powyżej 350 kg. Wiedz, co Cię czeka. Jeśli jesteś drobniejszej postury i obawiasz się, że w trudniejszym terenie możesz sobie z takim klocem nie radzić, pomyśl może o mniejszej pojemności.
9. Wysokość kanapy
Upewnij się, że wysokość siedziska (po wszelkich możliwych regulacjach fabrycznego zawieszenia czy kanapy) pozwala Ci siedzieć na motocyklu w taki sposób, by przynajmniej jedną stopą wygodnie sięgać podłoża. Przy obciążonym motocyklu, przy niewielkich prędkościach, nierównościach i przy precyzyjnych manewrach na pewno Ci się to przyda. Bonus dla niższych: obciążone moto trochę “schodzi w dół”.
Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zbierz jak najwięcej informacji o branych przez siebie pod uwagę motocyklach, a najlepiej wypróbuj każdy z nich. Weź pod uwagę, że prawdopodobnie trzeba będzie pójść na jakiś kompromis: motocykl adventure, który świetnie prowadzi się po asfalcie – niekoniecznie najlepiej będzie sobie radził w terenie. I odwrotnie. Ideałów nie ma. To Ty musisz ostatecznie podjąć decyzję, co w motocyklu będzie dla Ciebie jego najważniejszymi plusami, a z jakimi minusami możesz się pogodzić.
Powodzenia!
Jeśli czujesz, że chcesz w jakiś sposób docenić nasz wkład w portal ADWENCZER.PL,
to możesz udostępnić ten artykuł albo postawić nam wirtualną kawę 🙂
Albo jedno i drugie… Będzie nam bardzo miło!
Pod tym nickiem kryje się redakcja naszego portalu - doświadczona nie tylko motocyklowo. Wiedz jednak, że to nie żaden chat AI, tylko ludzie z krwi i kości, w liczbie różnej 🙂
Zostaw komentarz