Wielu żądnych spróbowania motocyklowej turystyki przygodowej prędzej czy później staje przed dylematem: jaki sprzęt wybrać na pierwszy motocykl adventure? No i się zaczyna… Pytania na grupach, ślęczenie na jutubach, wertowanie neta, podpytywanie znajomych jeżdżących w terenie… To wszystko pochłania dużo czasu. I często jest tak, że… wcale nie wie się więcej.
Albo raczej: nadal nie wie się, czego się chce. Aby zaoszczędzić sobie dużej części tego mozolnego przekopywania informacji w poszukiwaniu swojego Graala i świadomego wyboru pierwszego motocykla adventure dla siebie, przeczytaj ten artykuł do końca. Jeśli jesteś w tym miejscu, to zapewne już wiesz, czym jest motocykl adventure. Jeżeli jednak jeszcze nie – przeczytaj najpierw ten artykuł i wróć tu z powrotem.
Wybieram pierwszy motocykl adventure – od czego zacząć?
Przygotowaliśmy schemat, który powinien pomóc Ci zawęzić poszukiwania. Poniżej go również omawiamy i tłumaczymy, dlaczego te wszystkie elementy warto wziąć pod uwagę i w jakiej kolejności najlepiej.
- Posiadane prawo jazdy – uprawnienia do prowadzenia motocykla adventure i jego moc
- Sposób użytkowania: pierwszy motocykl adventure – w teren, czy do podróżowania?
- Waga pierwszego motocykla adventure – jakie ma znaczenie?
- Pojemność – jaka w pierwszym motocyklu adventure będzie odpowiednia?
- Dodatkowe aspekty wyboru pierwszego motocykla adventure
- Budżet na pierwszy motocykl adventure: kupić nowy czy używany?
Uprawnienia do prowadzenia motocykla adventure
Pierwszą wytyczną, jaka pomoże Ci dokonać wyboru pierwszego motocykla adventure jest posiadane przez Ciebie prawo jazdy. Jeśli go nie masz wcale – możesz sobie wskoczyć co najwyżej na crossa i polatać po torze motocrossowym lub enduro. Wiadomo, że wielką krową też można.
Jazda przygodowa zaczyna się od kategorii A1 lub B. Ten rodzaj prawa jazdy daje Ci możliwość dosiadania jednośladów o mocy do 11 kW i pojemności 125 ccm. Jeśli masz 16 lat – jest to dużo, jeśli jesteś “starym koniem” – to wydaje się pierońsko mało. Ale, ale! Nie zniechęcaj się! Zamiast “kiedyś” zrobić prawko A na moto i dopiero zacząć jeździć (czyli może się zdarzyć, że to jednak nigdy nie nastąpi, bo “zawsze coś”), lepiej nabyć sto dwudziestkę piątkę i po prostu zacząć latać na moto 🙂 O takich motocyklach ADV przeczytasz w tym artykule. Wiesz już, że 125 ccm też da radę.
Jeśli masz inne kategorie prawka – masz też większy wybór dostępnych dla Ciebie sprzętów. Dylematy wyboru pierwszego motocykla adventure jednak wciąż takie same. A zatem idź krok dalej.
Sposób użytkowania: w teren czy do podróżowania?
Drugim ważnym krokiem jest odpowiedź na pytanie: pierwszy motocykl adventure ma być bardziej w teren, czy bardziej do podróżowania? “W teren” w tym przypadku oznacza teren przygodny, czyli legalne trasy offroadowe, a nie tory motocrossowe. To tak gwoli wyjaśnienia. Bo zasadniczo każdym motocyklem adventure można pojechać w teren, jak i podróżować.
Jednak wiadomo, że każdy przedmiot “do wszystkiego” wymaga od nas pójścia na kompromis. Czyli lepiej zrezygnować z czegoś w sprzęcie, którego będzie się mniej używać do danej aktywności. Jeśli bardziej interesuje Cię cioranie w terenie, to możesz śmiało zrezygnować z dobrodziejstw wypasionego KTM 1290 na rzecz Hondy CRF300 L. I odwrotnie: jeśli chcesz podróżować i jednocześnie nie bać się, że na trasie spotkasz dziurawy asfalt czy zechcesz wjechać w szutry i polne drogi – zamiast na Suzuki DR-Z 400 lepiej wybrać się na Hondzie Transalp czy też BMW F900.
W skrócie można powiedzieć, że: w teren wybierasz motocykl z większym prześwitem, dużym momentem obrotowym i mniejszą wagą; a w podróż – większą prędkość przelotową, bardziej pojemny zbiornik paliwa i wygodniejszą kanapę 🙂
Dla ułatwienia wyboru możesz przeczytać ten artykuł, o tym czym charakteryzuje się motocykl ADV i artykuł o czym warto pamiętać wybierając motocykl do dalekich podróży.
Waga pierwszego motocykla adventure – jakie ma znaczenie?
Przeglądając ofertę motocykli pod kątem wyboru swojego pierwszego motocykla adventure, gołym okiem dostrzec można, że jeden waży mniej, drugi więcej. I choć w pierwszym momencie nie wydaje się to istotne – uwierz: waga ma znaczenie. Zwłaszcza, kiedy po analizie poprzedniego punktu wyboru skłaniasz się bardziej do jazdy w terenie. Ale nie tylko – w przypadku podróżowania waga też jest istotnym aspektem wyboru motocykla.
W offie – mniejsza waga motocykla pozwala na lepsze “radzenie sobie” i “dzielność” w pokonywaniu przeszkód terenowych: od jazdy w piachu, przedzieranie się przez chaszcze single tracków, po częste podnoszenie sprzętu po glebie. To ostatnie, zwłaszcza podczas nauki jazdy w terenie na pierwszym motocyklu adventure, jest sporym ułatwieniem… Lżejszy motocykl lepiej daje radę w piachu, bo nie zapada się w nim już na początku i łatwiej nim “płynąć”. Daje też tę frajdę, że szybciej niż na “klocu” okaże się, że w terenie Ci ta jazda “wychodzi” – jest szansa, że do offa nie zrazisz się więc tak szybko, a może nawet wcale 😉 Ponadto umiejętności, które posiądziesz się na lżejszym motocyklu, bez trudu wykorzystasz na większym adwenczerze.
Jeśli jednak celujesz w podróże motocyklowe, a offroad traktujesz jako coś “pomiędzy”, czyli jeśli już – to na początku na pewno tylko tzw. lekki off (szutry, leśne dukty, polne drogi – najlepiej nie po deszczu) – to znaczy, że będziesz się skłaniać ku cięższym motocyklom. Bardziej komfortowym jucznym koniom, osiołkom, krówkom czy dzikom – zwał, jak zwał (z czasem poznasz pełną nomenklaturę offowego światka ;)) Takim sprzętem można szybciej dojechać dalej i to na jednym baku. Ale trudniej nim wykonywać ciasne manewry, pokonywać przeszkody terenowe i oczywiście go podnosić.
Pojemność – jaka w pierwszym motocyklu adventure będzie odpowiednia?
Jeśli udało Ci się już zdecydować: bardziej teren, czy bardziej podróże i czy szukasz liścia, czy też kloca – to teraz pora na wybór pojemności. Wybór odpowiedniej pojemności ma większe znaczenie właśnie w terenie – nie ma sensu na początek wybierać rajdowej 450 (np. Husqvarna FE 450), bo będzie ona mieć już swoje wymagania od jeźdźca i szybko zweryfikuje Twoje braki umiejętności. Tym samym szybko pozbędziesz się zapału do jazdy w offie. Pojemność zdawać by się mogło niewielka, za to potyrafi dać popalić żółtodziobowi. Za to identyczna pojemność przy podróżowaniu lekkim ADV może sprawić, że przeżyjesz najpiękniejsza przygodę swojego życia – nawet, jeśli będzie to pierwsza motocyklowa podróż w Twoim życiu 🙂 Taka sama pojemność – a jakże różne odczucia po pierwszej przejażdżce.
Są “liście” o pojemności nawet 690 ccm. Wyrywają z gaci. Czy jednak są odpowiednie jako pierwszy motocykl adventure? Raczej nie. Bo wyrywają z gaci. A w terenie – wbrew pozorom – łatwo zrobić sobie krzywdę nawet przy 40 km/h, która zmiecie Cię z planszy na dłuższy czas. Za to 650 w podróży – jest dla każdego świeżaka.
Dodatkowe aspekty wyboru pierwszego motocykla adventure
Celowo na schemacie wyodrębniona jest wysokość siedziska: w motocyklach ADV kanapy znajdują się zazwyczaj na wysokości od 83 cm w górę. Jeśli Twój “prześwit” (czyli długość nóg mierzona po wewnętrznej stronie) jest co najmniej właśnie taki – bez trudu “ogarniesz” sprzęt w terenie. Większy problem z doborem odpowiedniej wysokości motocykla będą mieć raczej niższe osoby. Warto też wiedzieć, że kanapy są szersze i są węższe. Szersze są wygodniejsze do siedzenia, za to trzeba mieć do nich dłuższe nogi 🙂 W pierwszym motocyklu adventure warto jednak dosięgać stopami do podłoża. Z czasem okaże się, że są różne techniki, dzięki którym wsiadanie i zsiadanie z motocykla nie będzie przysparzać problemów. A wszelkie podpórki w terenie bywają kuszące lecz niebezpieczne – można się nieźle uszkodzić, kiedy nie będzie się trzymać nóg na podnóżkach i to jak najbliżej ramy. Oczywiście moto można też trochę obniżyć lub podnieść
I tak oto docierasz do miejsca, gdzie możesz wreszcie odpowiedzieć sobie na pytania: “Który motocykl mi się tak zwyczajnie podoba?”, “Czy nie będę na tym sprzęcie wyglądać jak na przysłowiowym psie?”, “Jakie są koszty eksploatacji?”, “Czy ten sprzęt będzie można doposażyć w akcesoria od różnych producentów, czy jest jest ich skromny wybór”? etc.
Budżet na pierwszy motocykl adventure: kupić nowy czy używany?
Teraz, kiedy już wiesz, czego chcesz – możesz do tej wiedzy dołożyć budżet, który planujesz przeznaczyć na zakup swojego pierwszego motocykla adventure. Rzut oka na oferty w necie i już wiesz, czy będzie to motocykl nowy, czy musisz szukać używanego. Jednak budżet na zakup do nie wszystko – warto wziąć pod uwagę także koszty późniejszej eksploatacji motocykla oraz wszelkich napraw. Są motocykle, które da się naprawić taniej, niż inne 😉 Jeśli są rzeczy, które potrafisz zrobić przy motocyklu samodzielnie, masz garaż czy warsztat – no to będzie Ci dużo łatwiej. Motocykl ADV to zazwyczaj większe przebiegi i większa szkodowość, a to oznacza częstsze naprawy, wymiany części czy bieżące konserwacje różnych elementów.
Jeśli czujesz, że chcesz w jakiś sposób docenić nasz wkład w portal ADWENCZER.PL,
to możesz udostępnić ten artykuł albo postawić nam wirtualną kawę 🙂
Albo jedno i drugie… Będzie nam bardzo miło!
Pod tym nickiem kryje się redakcja naszego portalu - doświadczona nie tylko motocyklowo. Wiedz jednak, że to nie żaden chat AI, tylko ludzie z krwi i kości, w liczbie różnej 🙂
Zostaw komentarz